fredag 4 maj 2012

Rembrandt och dolda motiv, under ytan

I gårdagens kulturdel av Svenska Dagbladet så läser jag en intressant artikel om ett svenskt par som beslöt sig för att ta reda på vad det var för en märklig tavla som gått i arv i familjen.
Chock-beskedet de fick var att tavlan var signerad av Rembrandt!
Det betyder visserligen inte att tavlan är målad av mästaren själv, men allt tyder på att den målades 1633 i hans ateljé och att han signerat den. Motivet är Simeon och Jesus i templet.
Som om inte detta vore nog så upptäcktes genom en särskild röntgenteknik en annan vacker målning under Rembrandtmålningen! Det underliggande motivet, Maria bebådelse, är målat på 1500-talet av en okänd flamländsk mästare.

Tavlan, som märkligt nog utgörs av handsmiden kopparplåt, visas med båda sina motiv på Rembrandt Huis Museum i Amsterdam. Ett behagligt problem som uppstår är:
- Vad gör man med två målningar i en och samma tavla? Som nämns i artikeln så väcker det också frågor om vad en målning egentligen är - och målningens funktion.
"Man tror att den visar en sak, men det finns något annat under" säger konsthistorikern Anna Bronzoni Catellani.

På något sätt så biter sig det sista citatet fast i mig. Jag ser en sak och tror att det är helheten, som förvisso kan te sig vacker. Men - finns det något annat dolt under? Kanske ännu vackrare?

Är det möjligt att samtidigt njuta av två sköna motiv som befinner sig i olika dimensioner? Förresten, är det meningen att man ska göra det?

Och slutligen, angående konstens eventuella "funktion"; Kan ovanstående dilemma eller fenomen lära oss något om den tid vi lever i?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar