lördag 5 maj 2012

Om det fria ordet - Att bita den hand som föder en...

...eller åtminstone göra en nafsande markering. Det kan jag nog tycka är viktigt i ett fall som detta. Vad syftar jag på? Jo, det faktum att Bonnierförlagen, köper upp Pocket Shop och därigenom ytterligare stärker greppet om det fria (?) ordets marknad. I Kulturdelen av Dagens Nyheter (ägd av Bonniers) så skriver Ordfronts Pelle Andersson, författare på Albert Bonniers förlag, kritiskt om denna utveckling. Han vill "befria orden från råkapitalismens tyranni".

Tyvärr så finns hans text inte på DN.se ännu. Om jag vore konspiratoriskt lagd skulle jag undra - Varför?
Å andra sidan har han tillsammans med andra förläggare redan för två år sedan publicerat en liknande text:
Nu måste Bonnier våga möta kritiken om monopol

Pelle Andersson beskriver ett exempel med den hypotetiske författaren P som skrivit en roman. Boken ges ut på Bonniers, recenseras i de stora (samt mindre) dagstidningarna och magasinen varav många är ägda av Bonniers. Boken recenseras i morgonsofforna, bl a i TV4 som ägs av Bonniers. Boken får en fin placering på internetbokhandeln Adlibris (ägs av Bonniers), och kommer ut som e-bok hos Bonniers-ägda Elib, ensam distributör till bokhandel och bibliotek. Försäljningen går nu så bra (knappast förvånande...) att boken börjar säljas på varuhus genom Pocketgrossisten (som ägs av Bonniers). En boksuccé som denna måste naturligtvis bli film. Därför hör Svensk Filmindustri av sig. SF ägs av - Bonniers.
Överblivna upplagan av boken reas ut på billighetsvaruhuset Rusta där Bonniers har ensamrätt på bokförsäljning. Boken ges naturligtvis ut även som pocket via Pocketgrossisten, bl a på Pocket Shop som fram tills nu var en av få oberoende större bokhandlare. Men som nu alltså införlivas i det fria (?) ordets förhärskande leverantör, Bonnierförlagen.

Missförstå mig rätt. Bonniers gör mycket bra. Jag uppskattar Dagens Nyheter som jag läser varje dag. Jag tittar nästan dagligen på TV4. Men, om en enda stor ägare i allt högre grad avgör vad det är som du och jag läser, ser eller hör på TV eller på film, då börjar det likna monopol. Då finns en klar risk för likriktning, ökad kommersialisering, avtrubbning av vad som får publiceras. Det finns en risk att begreppet det fria ordet urholkas och blir en tomt ekande klyscha. Det måste vi vara vaksamma på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar