lördag 5 maj 2012

Invandrare och minoriteter - Det fria ordet har dött en aning

Tidigare idag skrev jag ju om kommersialiseringen av publicismen och Bonniers idag närmast monopolartade ställning i Sverige. Strax efter, när jag bläddrar igenom fredagens tidningar så hittar jag en liten notis om att tidskriften Invandrare & minoriteter går i graven som en konsekvens av att Statens kulturråd dragit tillbaka sitt stöd.

Jag har ju redan tidigare uttryckt oro för detta här på bloggen (Det ändrade tidskriftsstödet - en katastrof) men jag trodde faktiskt inte att det skulle behöva gå så här långt. Med tanke på hur främlingsfientligheten vinner mark i Sverige, även på parlamentarisk nivå, så är det ytterst ledsamt och oroväckande att en viktig motkraft nu tystnar. Som sagt, det fria ordet har dött en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar