tisdag 15 maj 2012

För jäkligt! Bloggen kapad!?

För att inte missa ev kommentarer från bloggens läsare (på något av mina drygt 600 inlägg) så har jag sett till att få dessa mejlade till mig med automatik. I förrgår kväll började plötsligt kommentarer droppa in i en strid ström så det rasslade i epostens inkorg. Men det visade sig vara ett och samma identiska meddelande hela tiden, ett reklamutskick med holländsk marknadsföring av en suspekt "healing-metod". Så småningom lyckades jag spam-blockera de inkommande meddelandena. Dessutom, till min lättnad, så tycktes det i Blogger finnas en automatisk blockering mot att publicera dessa kommentarer. De samlades i skräppost-boxen!

Jag blev naturligtvis rejält förbannad över denna "kommentars-kapning" av min blogg. Jag har i dagsläget ca hundra besök per dag på min blogg. Igår hade jag drygt 900 besök (!), och nästan samtliga dessa motsvarade sannolikt en inrasslande reklam-kommentarer som jag var tvungen att rensa från bloggens skräpkorg liksom från min egen epost. Kunde det vara något slags programmerad "robot" som betade av mina gamla och nya blogginlägg och försökte publicera en kommentar till varje inlägg?

Egentligen skulle jag vilja hänga ut det "företag" som betedde sig på detta oacceptabla sätt, men jag väljer att inte nämna det för att inte bidra till några extra besök på den webbsidan.

Idag har jag till min förvåning (förtjusning?) haft ca 700 besök här på Pestosilvestri. Glädjande är att det bidragot till att min blogg nu passerat 30 000 besök! Men jag misstänker tyvärr att det på något sätt är en följd av kapningen. De flesta besök under senaste dygnen tycks nämligen komma från Tyskland!?

Med ovanstående vill jag varna andra bloggare men också inbjuda till kommentarer och tips om hur man bäst agerar i ett fall som detta?


2 kommentarer:

  1. Ja, spamning av kommentarer är vanligt och utförs av robotar. På Gröna Studenters sida försöker en robot kontinuerligt registrera användare. Flera av dessa användare har också listat ut att det fanns en bloggfunktion och börjat publicera spam. Funktionen nu borttagen så klart, men det är otroligt hur de kommer åt.

    Det finns dock sätt att stoppa dem, det vanligaste är att utföra någon uppgift som spamrobotar normalt inte klarar av. På min blogg hade jag ett tag en funktion att man måste lösa en enklare matteuppgift för att kunna posta. Vet inte vilka möjligheter som finns på Blogger, men en liten sån funktion borde lösa problemet.

    (Edit: vid förhandsgranskningen ser jag att du nu har sådan funktion, hade du det tidigare också eller är det något nytt? Borde räcka för att stoppa iaf!)

    Ett annat alternativ kan vara att stänga möjligheten att kommentera anonymt eller med (som jag gör nu) namn och URL. Detta löser dock antagligen inte problemet helt. Det försvårar ju också för riktiga kommentarer (orka logga in liksom).

    SvaraRadera
  2. Tomas, tack för kommentar med bra information. Det egna minnet är ju lite si och så, tyvärr. Det är nog möjligt att säkerhetsnivån skärpts i Blogger eller att jag höjt nivån från och med senare inlägg. Eller så borde det fungera på samma sätt oavsett ålder på inläggen. Nu tycks det ändå ha lugnat sig med anstormningen.

    SvaraRadera