onsdag 9 maj 2012

Facken överger Välfärdsrådet - Chipsdirektören kvar

Jag vill redan inledningsvis be Signhild Arnegård Hansen om ursäkt för rubriken, men jag kunde inte låta bli. Förutom att ha grundat Svenska Lantchips så har Signhild också varit ordförande i Svenskt Näringsliv, säkert med den äran. Men precis som jag beskrivit i ett tidigare inlägg (Om Attendo och Guldgruvan i hälso- och sjukvården) så övergår det mitt förstånd varför just förra näringsministern inrättade Välfärdsutvecklingsrådet som ska vara ett stöd för regeringen i frågor som handlar om kvalitet och utveckling av välfärden inom vård och omsorg.Och varför ska detta råd ledas av en person som Signhild Arnegård Hansen?

Uppenbarligen är det fler som börjar fundera över samma sak eftersom Kommunals företrädare Annelie Nordström som tidigare hoppat av rådet, nu följs av Läkarförbundets Marie Wedin. Enligt Dagens Medicin så har även Handikappförbundens ordförande avslutat sitt engagemang i Välfärdsutvecklingsrådet.

Däremot så har Vårdförbundet inte bestämt sig ännu (?)
Sineva Ribeiro har inte hunnit diskutera frågan med förra ordföranden Anna-Karin Eklund som alltså representerar Vårdförbundet i rådet. Lite anmärkningsvärt kan jag tycka. Det gäller nog att akta sig så man inte blir gisslan i höstens slutfas av rådets arbete.

Här vill jag understryka att jag definitivt inte har något emot företagande. Jag kunde faktiskt också fullt ut stödja Maud Olofssons inrättande av detta råd, och applådera fackförbundens medverkan - men då skulle rådet heta Vårdmarknadsutvecklingsrådet. Saker bör nämnas vi dess rätta namn.

Här kan nämnas att jag publicerat en artikel om Välfärdsutvecklingsrådet på Newsmill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar