måndag 21 maj 2012

Estelle - nattklubbsdrottning, eller arbetsterapeuters skyddshelgon?

När jag först fick höra vad vår nyaste prinsessa ska döpas till så reagerade jag - som många andra - med reptilhjärnan och associerade nog mer till en nattklubbsdrottning än till Sveriges framtida riktiga Drottning. Detta uttryckte jag lite republikanskt elakt (men samtidigt hyfsat finkänsligt?) här och här.

Idag fick fördomsfulla jag en tankeställare när jag läste om hur framlidna grevinnan Estelle Bernadotte af Wisborg blev skyddshelgon för arbetsterapeuterna. Lill-Estelle har uppenbarligen att brås på - i sant positiv mening!


För mer information om yrket som arbetsterapeut:

Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter

Arbetsterapeutprogrammet, Karolinska Institutet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar