söndag 13 maj 2012

Ekologiskt, närproducerat och kulinariskt i Skebo!


Apropå mat och hållbar utveckling (tidigare inlägg om Mats-Eric Nilsson) så måste jag tipsa om en matupplevelse utöver det vanliga. Eftersom jag kommer vara utrikes på min födelsedag så unnade sig M och jag en förtida festmiddag i roslagsmiljö. Menyn hade inslag som Gäddmousseline bakad i konservburk toppad med inkokt gädda, osten Svarta Agnes samt pepparrot. Detta serverades i konservburk (en sån där fin, av glas, inte plåtburk!) och kocken anslöt vid serveringen för att med allvarsam min hälla på det ljuvliga, varma nässelskummet, som pricken över i.

Nästa rätt att serveras var en liten bit köttmosaik (jo, faktiskt på riktigt) av rimmad kalvtunga, kyckling- och anklever, vitvinsbräserad kalvlägg, inkokt kalvbräss och confit på griskind. Till detta en rostad brioche och gårdens senap. Som ett genidrag serverades till detta inte vin utan ett lokalt producerat öl som med sin humledoft och -smak passade perfekt till "mosaiken".

Efter ytterligare några  rätter där smakupplevelserna eskalerade så avrundades slutligen med en dessert (bilden ovan) bestående av punsch-inkokt rabarber med gräddfilssorbet, spansk körvel, kardemummabiskvi och kräm på mannagryn och brynt smör. Krämen var gjord på råmjölk om jag uppfattade rätt.

Det var en njutning att sitta på en inglasad veranda med utsikt över en vacker trädgård och uppleva dessa syn-, doft- och smakupplevelser. Det gjorde inte saken sämre att den överlag unga personalen var charmerande trevlig och kunnig, med intressanta utläggningar om de lite udda vinernas härkomst, eller råvarornas ursprung.


Eftersom jag skriver om denna upplevelse här på bloggen så präglades naturligtvis menyn av ekologiskt odlat och närproducerat. Det sistnämnda är fantastiskt, att så mycket högkvalitiativt och delikat framställs kring en gammal bruksort, inom en radie på bara några kilometer! Hatten av för de unga, trevliga begåvningarna på Skebo Herrgård som välförtjänt har fått utmärkelser av White guide: Mästarklass 2012 (plats 26) samt Värt en resa.


Om Du har möjlighet, och kanske särskild anledning för att fira något med nära och kära, så rekommenderar jag varmt ett besök till Skebo.



För säkerhets skull vill jag nämna att jag ibland får erbjudanden om att publicera reklam på bloggen, men av principiella skäl så kommer detta aldrig ske. Däremot vill jag gärna vid sällsynta tillfällen lyfta fram föredömliga och inspirerande exempel på gott, kreativt entreprenörsskap som grundar sig i ett ekologiskt kvalitets- och hållbarhetstänk. Som i Skebo!

1 kommentar:

  1. Bra rekommendation - tack! Och grattis (i förskott?)

    /Camilla

    SvaraRadera