fredag 27 april 2012

Glad landshövding av teflon?

Som landstingspolitiker så får jag i brevlådan Handelskammartidningen. I senaste numret finns att läsa från Stockholms Handelskammare bl a om den stora brist på högutbildade som förutspås för Stockholms län: en brist på 73 000 redan år 2030!?

Samtidigt framhåller Gunnar Wetterberg att det var värre förr vilket känns betryggande. Gunnar Wetterberg är en av dessa sällsynta personer som jag verkligen gillar och ser upp till, trots att jag inte känner dem.

Nåväl, i samma nummer av Handelskammartidningen så förekommer, både på omslaget och inne i tidningen, en sprudlande glad och skrattande landshövding vid namn Chris Heister. Jag förstår att Chris är så själaglad så hon ser ut att kunna spricka: Hon slipper ju nämligen ta ansvar för beslutet om REA-utförsäljningen av vårdcentralen Serafen (som jag avhandlat på annan plats). Eller rättare sagt, Chris Heister (M), i likhet med Maria Wallhager (FP), har lämnat den aktiva politiken och använder detta faktum som argument för att helt avhända sig allt ansvar för Serafen-beslutet, vilket bl a Sveriges Radio tog upp i veckan:

Beslut om försäljning stred mot lagen

Dagens aktiva politiker då? Jo, Filippa Reinfeldt (M), Birgitta Rydberg (FP) m fl hänvisar till Chris Heister (!) som alltså var finanslandstingsråd och landstingsstyrelsens ordförande då det begav sig.

Detta fenomen, att politiker smiter ifrån sitt ansvar bara för att de har lämnat en specifik förtroendepost, är kanske lika bekymmersamt som det tycks vara ett tecken i tiden? Det är Sanna Rayman som lyfter frågan på ett bra sätt i dagens SvD:

Så du har släppt de här frågorna, säger du?

Förresten, även Chris Heister bloggar. Jag gick in på bloggen och sökte på ordet Serafen. Noll (0) träffar!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar