söndag 15 april 2012

Grattis alla biomedicinska analytiker!

Idag den 15 april är det den internationella dagen för världens alla biomedicinska analytiker. I Sverige är vi ca 8 000 och de flesta biomedicinska analytiker arbetar inom medicinsk diagnostik. Minst 70% av alla medicinska beslut rörande diagnos och behandling grundas på laboratoriemedicinska analyser och fysiologiska undersökningar utförda av legitimerade biomedicinska analytiker.

Den internationella dagen, Biomedical Laboratory Science Day, uppmärksammas av den svenska professionella organisationen som jag själv tidigare varit ordförande för, Institutet för Biomedicinsk Laboratorievetenskap (IBL). Likaså av den fackliga organisationen Vårdförbundet som organiserar de flesta av landets biomedicinska analytiker. Däremot, till min förvåning, så tycks uppstickaren Naturvetarna ha glömt årets dag men som tur är så ligger information kvar om fjolårets internationella dag.


Sist men knappast minst så förvånar det mig att mina vänner i den globala organisationen, International Federation of Biomedical Laboratory Science (IFBLS), tycks ha glömt bort dagen. Detta trots att det är IFBLS som inrättat dagen!

Nåväl, nu har även jag slagit ett slag för denna för sjukvården så viktiga yrkesgrupp. Det behövs eftersom biomedicinsk analytiker under många år beskrivits som det största bristyrket de kommande åren, t ex i Högskoleverkets arbetsmarknadsprognoser. Det utbildas i princip bara hälften så många som skulle behövas för att fylla luckorna efter nyblivna pensionärer. Bra jobbläge alltså om man utbildar sig inom detta område. Förhoppningsvis kan bristen också hjälpa till att lyfta lönerna innan alla ungdomar skrämts bort från vården. Och det säger jag trots att jag är politiker!



Om du undrar vem kvinnan på bilden är så heter hon Dagmar Hävermark och hon var med och grundade samt var första rektor för Laborantskolan i Stockholm. Dagmar blev drygt 90 år gammal men lever kvar i minnet hos alla oss som hade förmånen att lära känna henne. Med tanke på den betydelse Dagmar Hävermark haft för utbildning inom laboratoriemedicinen så hoppas jag att hon någon gång får ett laboratorium uppkallat efter sig. Det är hon definitivt värd!



1 kommentar:

  1. Hej Pesto! Naturvetarna har inte glömt Internationella biomedicinska analytikerdagen. Vi kommer att rapportera från Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge som firar dagen idag. Håll utkik efter en rapport på www.naturvetarna.se senare i veckan!

    Vänliga hälsningar
    Johanna Rösth,
    Kommunikatör på Naturvetarna

    SvaraRadera