onsdag 18 april 2012

Elenor, ME och Försäkringskassan



I videoklippet ovan, som finns både på Facebook och på Youtube med många kommentarer, berättar Elenor om hur hon får kämpa inte bara mot sin sjukdom utan också mot Försäkringskassan.
Halvt på skämt, halvt på allvar brukar jag säga ibland att "Man måste vara frisk för att orka vara sjuk", detta med tanke på hur sjukvården och bidragssystemen fungerar. (Den konspiratoriske kan säkert se ett syfte med detta)

Visst är det så att vårt samhälle inte har oändliga resurser men frågan är ändå om denna typ av bemötande och nedbrytande process som Elenor beskriver är värdig ett välfärdsland? För det är väl Sverige fortfarande?

2 kommentarer:

  1. Något som inte tillräckligt uppmärksammats är även att regeringen har lyckats med konststycket att "nolla" sjukdomsgrundande inkomst (SGI) med de nya reglerna som säger att man måste söka nytt jobb efter sex månader. Detta gör att de som är sjuka och inte kan söka ett arbete inte längre har kvar sin SGI, vilket säkert är hela tanken.

    SvaraRadera
  2. Någon gång ska jag skriva ner hela min Kafka-historia med Försäkringskassan. Kontentan är att de accepterar att jag har nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom, men eftersom jag inte uppfyller villkoren för någon ersättning är det upp till min sambo att försörja mig. Fast om vi flyttar isär kan jag -kanske- få socialbidrag.

    SvaraRadera