torsdag 11 augusti 2011

Sliding Doors - SL kör dolda kameran?

Jag ber om ursäkt att jag ganska friskt blandar stort som smått, men nu kan jag inte längre avhålla mig från den viktiga frågan om pendeltågens dörrar! På de nyare tågen så sitter det ju en knapp på dörren. I begynnelsen och en lång tid därefter (åtminstone vad jag kan minnas) så öppnades dörrarna automatiskt vid varje station, d v s man behövde inte trycka på knappen. Eller rättare, en ev knapptryckning fyllde ingen funktion. Dörren öppnades inte snabbare på grund av det.

Men plötsligt, under förra året tror jag, så meddelades plötsligt oupphörligen i högtalarna, vid varje station, att man måste trycka på knappen för att dörrarna skulle öppnas. Man kunde riktigt höra hur överpedagogiskt utleda tågförarna var att gång på gång repetera den meditativa frasen "för att öppna dörrarna, vänligen tryck på den lysande knappen i mitten".

Lagom till att alla resenärer lärt sig detta så gick SL tillbaka till automatiskt öppnande igen.
Nu, när vi alla är åter från semestern, lagom mosiga i hjärnan redan från början, så ska SL sätta oss på prov igen genom att vi måste trycka på knappen för att komma in - eller ut. Väl framme i Upplands Väsby tidigare ikväll så höll jag på att missa min station eftersom semestermosiga medresenärer passivt stod och väntade på att dörrarna skulle öppnas. Vid varje föregående station så hade vi fått njuta av högtalaruppmaningen att trycka på knappen - både på svenska och engelska. Men just i Väsby så behövdes inte detta?

Nåväl, min djupa fundering som gnager mig är varför SL hoppar fram och tillbaka i dessa rutiner!? Varför kan man inte vara konsekvent?
Är det solstormar och atmosfäriska störningar som påverkar dörrsystemets automatik? Eller är det någon som driver med oss? Dokumenterar SL vårt fåraktiga beteende med dold kamera för att ha som underhållning på nästa personalfest?

Nu kanske vän av ordning tycker att jag som landstingspolitiker inte ska slösa bloggutrymme med att brodera kring denna fråga, utan istället själv presentera ett svar. Hmm, det ligger kanske något i det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar