tisdag 23 augusti 2011

Migrän av läsk!?

I fredags kväll gjorde jag en drink åt M:
Campari med Schweppes Bitter Lemon.
Eftersom jag själv senare på kvällen skulle hämta sonen vid pendeltåget så blev det bara Bitter Lemon för min del.

När jag vaknade på lördagen så kände jag mig bakis med huvudvärk som höll i sig en stor del av dagen. Men jag hade ju bara druckit en folköl till den sena middagen!

I morse var frukostjuicen slut. Eftersom jag brukar vänta med kaffet tills jag kommer till jobbet så valde jag, som nödlösning, att skölja ned frukostmackorna med den skvätt Schweppes Bitter Lemon som fanns kvar. Ett och ett halvt glas blev det.
(Jag vet, läsk till frukost!? Förkastligt - och jag fick nog mitt straff också...)

Under dagen fick jag huvudvärk som tilltog successivt. På hemväg vid 18-tiden ikväll så var huvudvärken så svår att jag mådde illa - och värre blev det. Jag brukar aldrig ha migrän men nu var det den typen av huvudvärk (tror jag): Den spände tvärs över hjässan, bultade i tinningarna och stegvis så spred sig värken ned mot nacken.

Med tanke på att jag i förra inlägget skrivit om hur jobbigt ME-patienter kan ha det så undrade jag nästan om detta var en prövning för att jag själv skulle uppleva (en liten del) av ett sånt, kanske dagligt, lidande?

Hursomhelst så lyckades jag ta mig hem via buss och pendeltåg - utan att kräkas - vilket känns som en bedrift. När jag äntligen klev innanför dörren hemma vid åttatiden på kvällen så hade den olidliga huvudvärken faktiskt börjat släppa.

Jag sa till M att jag nog höll på att bli sjuk, och hon bäddade ner mig i soffan.
Huvudvärken lättade nu sakteligen och jag grubblade över vad den kunde bero på.
Plötsligt mindes jag huvudvärken i helgen och jag insåg det eventuella sambandet med läsken jag druckit. Bitter Lemon. Vad innehåller den egentligen?
Jag letade fram den tomma flaskan och läste igenom ingredienserna. Min blick fastnade vid sista meningen: Aromämne: kinin.

Kinin!? Läkemedel mot malaria?

Okunnig som jag är så visste jag inte vad jag nu vet, nämligen att kinin normalt finns i tonic. Enligt uppgift så blandade engelsmännen i kolonial-Indien sin kinin-tonic med gin för att bättra på smaken. Gin och tonic var uppfunnen!

Efter en del sökande på internet förstår jag nu att kinin kan orsaka flera biverkningar, bl a migrän och illamående. Detta gäller särskilt människor som är överkänsliga mot kinin - som jag tycks vara?

Jag är ganska övertygad om att mitt ovanliga och plågsamma migränanfall orsakades av det kinin som fanns i ett och ett halvt glas Schweppes Bitter Lemon (ca 30-40 mg?).
Vetenskapligft skolad som jag är så måste jag förstås - vid tillfälle - utsätta mig för en provokation och dricka denna läsk igen, dagtid så jag inte sover bort det mesta av symptomen. Egentligen borde man göra en större studie för att se hur utbredd en överkänslighet mot kinin kan vara. Undrar om några studenter skulle ställa upp...

Hursomhelst, det tycks ändå vara på sin plats med en liten varning för denna, och andra, drycker som innehåller kinin. Den varningen borde nog framgå av etiketten. Kanske något att jobba för? Är det fler som fått överkänslighetsreaktioner mot läsk innehållande kinin?

Nedan några länkar som nämner biverkningar av kinin:

Information om kinin som läkemedel - 1

Information om kinin som läkemedel - 2

Läsk med kinin

Livsmedelstillsatser

People's Pharmacy - quinine (kinin)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar