onsdag 24 augusti 2011

ME/CFS: "We will be ashamed of ourselves..."


Efter ett tidigare inlägg om ME/CFS så har jag fått några kommentarer.

T ex så har signaturen Tino bett mig att publicera följande:

“The treatment of today’s ME/CFS-patients is comparable to that of lobotomy patients decades ago. When the full history of ME/CFS is written one day, we will all be ashamed of ourselves”
Prof. Dr. Ola Didrik Saugstad, Professor of Pediatrics, WHO Advisor, Norway

Jag tror mig ha hittat ursprunget till citatet i norska Dagbladet:
De er nåtidens lobotomipasienter


I eftermiddags hölls alltså ett högprofilseminarium om ME/CFS som anordnades i Landstingssalen i Stockholm. Det var två Birgittor som ansvarade för seminariet: Birgitta Evengård, läkare och professor i infektionssjukdomar i Umeå (tidigare vid min egen institution, Laboratoriemedicin, vid Karolinska Institutet - synd att vi förlorade henne...) och Birgitta Sevefjord, oppositionslandstingsråd för vänsterpartiet.

En tredje Birgitta var också på plats, sjukvårdslandstingsrådet Birgitta Rydberg, folkpartiet. Apropå att skämmas så förklarade Birgitta Rydberg att hon skämdes över att vi inte kommit längre i kunskap och vård när det gäller ME/CFS: "Why haven't we done more in 50 years."

Detta apropå den ME/CFS-historik Dr Suzanne Vernon presenterade, vilken gick lååångt tillbaka.

Jag tror nog att sjukvårdslandstingsrådet verkligen menade vad hon sa, men samtidigt kan man undra varför hon och övriga Alliansen då vid landstingsfullmäktige den 3 maj röstade ner förslaget om att inrätta ett regionalt forsknings- och behandlingscentrum för bl a ME/CFS-patienter (Motion. Lena-Maj Anding m.fl. (MP) om inrättande av ett resurscentrum för forskning och behandling av patienter med svårdiagnostiserade sjukdomar)?

Bilderna i detta inlägg är från professor Yasuyoshi Watanabes presentation som var mycket innehållsrik, med allt från biokemisk, mikrobiologisk, fysiologisk forskning till särskilda badtips och receptböcker för CFS-patienter.


Jag ska försöka ge utförligare kommentarer till seminariet inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar