fredag 1 juli 2011

Utanför trygghetszonen


Idag är första dagen på 8 år och 2 månader som jag inte är programdirektor för Karolinska Institutets biomedicinsk analytikerprogram. Det känns - konstigt.

Visst, jag känner mig lite lättad. Det har bitvis varit ganska tufft, bl a tack vare Högskoleverkets nyckfulla turer som jag kanske återkommer till i någon form, i något sammanhang. Men, lite överraskande så känner jag faktiskt redan en saknad. Det har varit ett viktigt uppdrag och jag kommer alltid ha ett engagemang för biomedicinsk analytikerutbildningen och -yrket. Men jag undrar också vad jag gett mig in på när jag nu, åtminstone lite grann, ger mig ut i det okända.

Sysselsättning saknas inte och jag har massor av idéer. En bidragande orsak till att jag slutar som programdirektor är att jag måste kunna ta ledigt emellanåt för mina nya politiska uppdrag. Om det var rätt beslut får framtiden utvisa.

För en månad sedan uppmanade jag mina avgångsstudenter strax före examensdagen att de skulle anta utmaningar i framtiden, våga ta klivet utanför trygghetszonen, eftersom det är oerhört givande och utvecklande. Nu är det - återigen? - dags att leva som jag lär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar