torsdag 14 juli 2011

ME/CFS och XMRV

Tack för flera kommentarer rörande mitt tidigare inlägg på detta tema. Som läsarna noterade så la jag till ett frågetecken i slutet av rubriken eftersom jag är försiktig med att sprida "sanningar". Kategoriska människor som "vet hur det är" med saker och ting är kanske det mest skrämmande jag kan tänka mig. Den som verkligen forskat vet förmodligen bättre än de flesta att det knappast finns någon absolut sanning. Det finns bara, i bästa fall, bevis som pekar i en viss riktning.
Men - just nu tycks de bevisen peka i en riktning bort från hypotesen att XMRV orsakar ME/CFS.

Det betyder inte att det verkligen är på det viset, men min inställning är att den informationen naturligtvis ska spridas ut till människor att själva ta ställning till och värdera. Om vi misstror forskning grundad på peer review (=expertgranskad), vad ska vi då tro på?

Nåväl, den sista frågan är upp till var och en att fritt ta ställning till. Jag hålller ändå med er som kommenterat, både på bloggen och i mejl, att sista ordet definitivt inte är sagt i denna fråga.

Det viktiga för mig är inte att hitta bevis för att XMRV ligger bakom ME/CFS. Det viktiga för mig är att försöka hjälpa ME/CFS-patienter till korrekt diagnos och behandling. I bästa fall förstå hur sjukdomen uppstår för att kunna förebygga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar