lördag 30 juli 2011

En förlust för högskole-Sverige


Hösten 2010 skrev jag ett kritiskt debattinlägg om Högskoleverkets nya system för kvalitetsbedömning av svensk högskoleutbildning.

Det jag var - och fortfarande är - kritisk mot är framförallt den tonvikt som kvalitetsgranskningen ska lägga på examensarbetena. Därutöver avsaknaden av fokus på verksamhetsförlagd utbildning som ju är en oerhört viktig del för många utbildningar, t ex inom hälso- och sjukvård/medicin.

Jag fick stöd för mina synpunkter från flera håll, bl a från Lars Brandell och Lillemor Kim som sedan tidigare kritiskt men sakligt genomlyst det nya kvalitetssystemet. Jag blev glad över kontakten från Lars och Lillemor.

Desto ledsnare blev jag idag när jag i Dagens Nyheter läste att Lillemor Kim avlidit.
Lillemor hade en enorm kunskap om och erfarenhet av svensk högre utbildning, som utredare, utbildningsforskare och under en period även som rektor vid Mälardalens Högskola.

Med Lillemor Kims bortgång har Sverige förlorat en viktig konstruktivt kritisk granskare av vårt högskolesystem. På hennes och Lars Brandells webb finns många rapporter kring detta.
Där hittar man även en liten skrift om Lillemors kamp mot cancern. Liksom jag så roades Lillemor av att fotografera blommor och för att lätta upp läsningen om cellgifter och strålbehandling så har hon lagt in vackra blomsterbilder från Provence. För alla som vill ha ett patientperspektiv från cancervården så rekommenderar jag Lillemors skrift Utan för - Ett år med cancer.
Här har jag själv lagt in några blommor till Lillemor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar