måndag 4 juli 2011

4th of July - We hold these Truths to be self-evident...


En av våra grannar kommer från USA och i lördags så hade jag och M förmånen att, lite i förskott, få delta i firandet av USA:s nationaldag som egentligen infaller idag. Jag kan lova att vi firade storstilat med inledande baseball (en home run av undertecknad!) följt av frozen Margheritas i kombination med en USA-quiz, följt av BBQ mm mm...

Eftersom jag nyligen varit i Philadelphia så kunde jag överraska värdparet med en present i form av några pergament-ark innehållande The Declaration of Independence, Bill of Rights, och The Constitution of The United States of America.

Idag firar jag den 4:e juli med att titta på gamla avsnitt av min favoritserie Vita huset (The West Wing). När man i avsnitt efter avsnitt ser bevis på president Bartlets intelligens och kompetens så undrar man hur han kunde få en son som lyckats ställa till det så för sig (Charlie Sheen).

Nu när jag kastar ett öga på Självständighetsdeklarationen så ser jag plötsligt att en av undertecknarna den där dagen, 4 juli 1776, hette faktiskt - Josiah Bartlett.
Det vill säga (nästan) samma namn som presidenten i TV-serien, Josiah "Jed" Bartlet. Förmodligen inte en slump? Nope, om man kikar på West Wing Wiki så får man veta att de är släkt med varandra, i rakt nedstigande led. Tänka sig!

Nåväl, från fiktionens värld till den ibland sagolikt - ibland plågsamt - verkliga världen. Jag kan inte låta bli att känna ett slags hat-kärlek, eller kanske snarare sorg-kärlek, till USA med dess fantastiska historik, den enorma inverkan på övriga världen (på gott och ont), den egocentriska självsäkra osäkerhet som denna kontinent står för.

Självständighetsdeklarationen inleds i andra stycket med följande:
We hold these Truths to be self-evident, that all Men are created equal, that they are Endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty, and the Pursuit of Happiness.

Det är en fantastisk mening som skulle kunna ingå i ett partiprogram för Miljöpartiet (Pursuit of Happiness!).

På många sätt är USA en förebild för övriga världen, men på många sätt så är USA också den där farliga värstingen som man lätt blir fascinerad av, kanske förälskad i - trots att man vet att det leder i fördärvet.

Jag hoppas innerligen att USA hittar tillbaka till de ursprungliga idealen som uttalas i inledningen av Konstitutionen:
...in Order to form a more perfect Union, establish Justice, insure domestic Tranquility, provide for the common defence, promote the general Welfare and secure the Blessings of Liberty to ourselves and our Posterity...

Den perfektia Unionen, inrikes ro, allmän välfärd, frihet...
Kampen för perfektion fortsätter, men frågan är hur den kampen bör föras på bästa sätt. Hursomhelst så finns det mycket hos USA som vi fortfarande kan hämta inspiration och kraft ifrån i syfte att skapa ett bättre och mer jämlikt samhälle för våra barn och barnbarn att ärva.

Det är inte av ironi eller elakhet jag har lagt in de sista länkarna, till Equality Trust (Jämlikhetsanden). Det är av övertygelse om att ifall USA verkligen skulle lyckas i sin föresats från 4 juli 1776 - alla människor lika värda - så skulle USA i sanning vara ett föredöme för övriga världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar