torsdag 30 juni 2011

Tidig rötmånad på Svenskt Näringsliv?

För ett par inlägg sedan berörde jag mer eller mindre smart marknadsföring av "nyheter" så här i sommartidens nyhetstorka. Idag gjorde Svenskt Näringsliv ett vid första anblick korkat grepp när man gick ut med budskapet att "hobby-kurser" om svampar och Harry Potter skulle rendera lägre studiebidrag eftersom denna typ av kurser inte bidrar till ökad anställningsbarhet. Jag har viss förståelse för budskapet och kan till viss del hålla med - men vem ska avgöra var gränsen går? Vem ska bestämma vilka kurser som är "akademiska" respektive "icke akademiska"?

Nä, Svenskt Näringsliv, med den kloke och sympatiske Stefan Fölster tycks ha skjutit sig i foten med detta utspel. Det fick till och med Svenska Akademins Peter Englund att gå i svaromål och kalla det planekonomi.

Men egentligen var det naturligtvis smart och medvetet av Fölster & Co. Nu fick de extra PR för rapporten Konsten att strula till ett liv samt seminariet med samma titel som utspelar sig den 3 juli - var någonstans? Jo, i Almedalen så klart!

Och jag gick i fällan och hjälpte till med marknadsföringen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar