onsdag 29 juni 2011

Tidig rötmånad i pendeltågstrafiken...

Av kärlek till människor, djur och natur så borde vi alla i så hög grad som möjligt resa kollektivt. Det påminner jag mig flera gånger denna morgon då ett trasigt tåg mellan Stockholms Central och Södra Station orsakar kraftiga förseningar. Efter att ha suttit en halvtimme i ett stillastående tåg vid Helenelund så togs det sedan ur trafik vid Centralen. Där hänvisades vi resenärer till tunnelbanan för att ta oss till Mariatorget och Södra Station där vi kunde hoppa på annat tåg för fortsatt resa söderut. När jag väl tagit mig igenom myllret av folk ner till T-banan - så meddelades att pendeltågstrafiken kommit igång igen...
Tillbaka till pendeltåget (samma som jag kom med?) för ytterligare nästan en halvtimmes väntan utan konkret besked. Slutligen en dryg timme försenad ankomst till jobbet i Flemingsberg. Irriterande!

Ok, en olycka kan ske, ett tåg kan gå sönder. Men då hör det till saken att det både i måndags och tisdags morse var stopp och förseningar pga enkelspårstrafik och köbildning. Till saken hör att det igår kväll, när jag var på hemväg, var förseningar pga av en olycka. Till saken hör att jag nu, återigen på hemväg onsdag kväll, sitter på ett tåg som emellanåt segar sig fram pga "köbildning mot Märsta"(?)

Uppenbarligen så är pendeltågstrafiken alltför sårbar och ett förbättringsarbete krävs. Förhoppningsvis kommer den framtida Citybanan med sina extra spår bidra på ett positivt sätt men fler förbättringar är nödvändiga. Bland annat behövs bättre underhåll av tågen (igår såg jag en hel vagn - i trafik - avstängd pga trasiga dörrar!?).
För att hålla tågen rullande krävs mer resurser till kollektivtrafiken. Och det är precis vad Miljöpartiet kämpar för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar