onsdag 22 juni 2011

Dagens demensvård - en skam?

Jag sitter just och tittar på Uppdrag granskning och ser ytterligare ett reportage om hur flera av landets kommuner fortsätter att hålla dementa människor inlåsta på obemannade avdelningar under natten. Jag blir uppriktigt förbannad eftersom jag tycker det är ovärdigt ett välfärdssamhälle som Sverige att behandla sina gamla på det viset!

Men - det viktiga i mina ögon är att dessa avdelningar har ständig bemanning. Sannolikt måste de även fortsättningsvis hållas låsta för att inte de förvirrade gamla ska kunna smita ut, med risk att skada sig.

Det senare grundar jag på att jag själv under flera år på 80-talet har arbetat på demensavdelning och vet vad som kan hända.

Med tanke på den dementes tillstånd så kan man inte låta henne/honom gå ut på egen hand. Det innebär i praktiken att det är meningslöst att ha en princip att ytterdörren måste vara olåst.

Nej, som sagt, det viktiga är att avdelningen ALLTID är bemannad. Om vi anser oss inte ha råd med det så gör vi felaktiga prioriteringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar