lördag 25 juni 2011

Bra chefer växer inte på träd



Midsommardagen går mot sitt slut och jag ser solens sista strålar reflekteras i Väddövikens vatten som krusas endast av de ringar som fiskarna åstadkommer på ytan.

Under helgen har en stockholmsk lokalnyhet slagit ned som en bomb. Verkställande direktören för Storstockholms lokaltrafik har nämligen avgått på egen begäran efter ett, enligt media, turbulent möte i trafiknämnden. Den avgående VD:n heter Göran Gunnarsson och jag hade förmånen att träffa honom så sent som för några veckor sedan då jag deltog i en politikerkryssning till Finnhamn anordnad av Skärgårdsstiftelsen. Den har jag beskrivit tidigare här på bloggen. Göran Gunnarsson är nämligen tillika VD för Waxholmsbolaget och jag antar att han avgår även från denna tjänst.

Jag känner inte Göran Gunnarsson men han gav ett mycket sympatiskt intryck under skärgårdskryssningen och jag har egentligen aldrig hört något negativt om honom. Enligt SvD så avgick han efter att ha försvarat de SL-anställdas meddelarfrihet. Jag högaktar honom för det i så fall. Samtidigt måste jag faktiskt erkänna att jag har viss förståelse för Stockholms-Alliansens kritik mot att SL:s tjänstemän i media kommenterar ärenden som inte är färdigt förberedda i de politiska organen och som inte ens beslutsfattarna (=politikerna) är informerade om. Om jag hade suttit i Trafiknämnden så hade sannolikt även jag blivit förbannad på det agerandet.

Men - och det är ett viktigt men - jag hade noga övervägt min reaktion mot de konsekvenser den kunde få. Med andra ord så är det sällan värt att orsaka att en bra chef avgår på grund av att politikerna blir förbannade över anställdas agerande. Det är bättre att tydligt visa förtroende för en sittande VD som gör ett bra jobb!

Sedan Stockholms-Alliansen tillträdde första gången efter valet 2006 så har de avverkat chefer på löpande band: två landstingsdirektörer, en sjukhusdirektör, SL-chefer m fl.
Tyvärr så visar de regerande politikerna en bristande fingertoppskänsla när de sätter sin egen prestige framför en fungerande landstingsverksamhet, oavsett om det handlar om sjukvård eller kollektivtrafik.

Bra chefer som på ett konstruktivt sätt kan hantera den komplexitet som landstingsverksamheter representerar växer definitivt inte på träd. Detta är något som ansvariga politiker måste vara medvetna om. I det senaste fallet så är det nog tyvärr så att Moderaterna återigen visar dåligt omdöme, dels genom CG Wennerholms agerande som ordförande i Trafiknämnden, dels genom att Madeleine Raukas går in som tillförordnad VD för SL och Waxholmsbolaget. Madeleine Raukas, sedan tidigare vice VD i SL, sitter nämligen i Moderaternas partistyrelse. Antingen är man från Moderaternas håll politiskt tondöv eller så är det maktfullkomligheten som talar.

Med tanke på hur viktigt det är ur ett hållbarhetsperspektiv att det kollektiva resandet ökar så får vi verkligen hoppas att SL så snart som möjligt får en bra, politikst oberonede VD - samt arbetsro...



Bilderna är från utflykten till Finnhamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar