söndag 22 maj 2011

Sexigt i Salzburg


När jag skriver detta sitter jag på ett café i Salzburg i väntan på att ta mig till flygplatsen för hemresa. Som representant för Sverige har jag tillsammans med folk från nio andra europeiska länder diskuterat internationella masterprogram och möjligheten att etablera en europeisk master inom biomedicinsk laboratorievetenskap.
Mötet har arrangerats av mina gamla vänner i European Association for Professions in Biomedical Science (EPBS).
Jag har varit i Mozarts hemstad tidigare (även då ett EPBS-möte) men fascineras återigen av att vara omgiven av 2000-meter höga, snöklädda berg och med Hitlers Örnnäste Berchtesgaden i fonden.

Nåväl, var kommer då "kvällstidningsrubriken" ovan ifrån? Det jag syftar på är läsningen jag hade till frukost idag; Äntligen en sovmorgon och en tidning att läsa i lugn och ro till en quadrupel (4x) espresso (imponerade på en brittisk kollega).

Tidningen var Herald Tribune (Global edition of The New York Times) som nästan till hälften handlade om IMF-chefen Strauss-Kahns (DSK) misstänkta sexövergrepp i New York. I en krönika författad av bl a David Broooks (emellanåt medverkande i DN) så läser jag följande om att DSK må ha ett narcissistiskt rovdjursaktigt jag (narcissistic predatory self):
"This sort of self may be slightly more common among politicians, who hunger after universal approbiation."

Man kanske inte ska dra alltför stora växlar på ett sådant påstående. Icke desto mindre så kan det vara en nyttig påminnelse om att politikerns uppdrag är att tjäna andra, inte tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar