lördag 28 maj 2011

Ovärdigt korkat om vården, snickare och snus

Mmmm. Lördag morgon.
Det bästa med att vara ledig är att kunna avnjuta frukost OCH morgontidningar i lugn och ro. Jag känner dock att blodtrycket ökar lite när jag läser vissa förvånansvärt enfaldiga uttalanden och tankegångar av personer som man, pga deras position, förväntar sig mer av.

Det första exemplet finner jag i Svenska Dagbladet där Sanna Rayman - på ledarplats - diskuterar debatten om vinster i vården ("Guldet i vårddebatten"). I ett försök att vara överdrivet pedagogisk (för att tillmötesgå SvD-läsarnas behov?) så gör Rayman en liknelse mellan att nyttja offentlig vård och att anlita en snickare (!) till överpris.

Sanna Raymans ledare handlar om att lyfta vårddebatten till en sakligare nivå. Att då i samma inlägg komma med snickarliknelser gör att man tar sig för pannan! Att sådana argument överhuvudtaget tillåts hamna på ledarplats i en av landets största dagstidningar gör att man funderar över kompetens och omdöme, inte bara hos textförfattaren utan även hos ansvariga utgivare.

Det andra exemplet finner jag i Dagens Nyheter under rubriken Regeringen tar strid för svenskt snus:
Handelsminister Ewa Björling (M) fortsätter strida för att svenskt snus ska få säljas i samtliga EU-länder. På frågan om detta inte är att vika ner sig för tobaksindustrins lobbyister svarar hon:
- Det tycker jag verkligen inte. Det handlar om att driva frågan ur ett rent företagsperspektiv. Det skulle kunna handla om hjortronsylt eller köttbullar...

Ewa Björling, leg tandläkare och medicine doktor, tycker alltså att snus är jämförbart med hjortronsylt och köttbullar! Återigen tar man sig för pannan (som börjar bli skavd).

Jag har ju själv doktorerat i medicin (faktiskt med samma disputationsopponent som Ewa Björling) och måste säga att det ur medicinsk aspekt känns ytterst tveksamt att jämföra snus med hjortronsylt eller köttbullar. Det finns betydligt mer vetenskapligt stöd för att snus är skadligt jämfört med dessa livsmedel som nämns.

Därför anser jag att den typen av argument är ovärdiga en svensk regering. Jag vill också påstå att Ewa Björling bryter mot sin yrkesetiska kod som tandläkare när hon till varje pris (!) ska sälja in snuset i övriga Europa så fler människor kan drabbas hälsomässigt av denna skadliga tobaksprodukt. Sorgligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar