måndag 16 maj 2011

Knock out-droppar?



Tack till Skärgårdsstiftelsen och Waxholmsbolaget för en härlig tur till Finnhamn igår. Efter en ganska tuff vecka så tog det emot lite att kliva upp tidigt söndag morgon för att ge sig iväg till Strömkajen. Men jag är glad att jag gjorde det!
Med den jämförelsevis pampiga Waxholmsbåten Dalarö så var vi ett stort gäng landstingspolitiker som fick en fin båttur under informativ och lättsam ledning av Skärgårdsstiftelsens VD Lena Nyberg (fd Barnombudsman och borgarråd) och Waxholmsbolagets (tillika SL:s) VD Göran Gunnarsson.

Väl framme i Finnhamn så deltog jag i en guidad visning där tillsyningsman Lars Westling berättade engagerat om djur och natur. Ett sammanträffande är att min son D i sin ungdom (!) gjort praktik hos Lars.



Lars W visade oss bl a orkidén Adam och Eva och berättade en fantastisk historia om hur en havsörn en gång snodde en nyskjuten knipa strax framför näsan. En mäktig upplevelse, utan tvekan!

På väg tillbaka mot Stockholm tyckte jag att jag anade en vilande säl på en klippa - eller vad var det för något? Avgör själv:


På hemväg körde vi om den gamla fina, drygt hundraåriga trotjänaren, Norrskär som hälsade med en ångtutning. Se ovan.

Det är ju för väl att Skärgårdsstiftelsen, med Stockholms Läns Landsting som huvudfinansiär, förvaltar en tillräcklig andel av de 30 000 öarna utanför Stockholm, på ett sådant sätt att denna världsunika naturresurs är tillgänglig för oss alla att avnjuta.

Under dagen kom några droppar uppifrån men vi slapp som tur var en riktig regnskur. Däremot, när jag klivit av båten och passerade Kungsträdgården på väg mot pendeltåget, så var det en förvånande blöt tillställning på gång där. Jag hamnade mitt i en thai- eller kickboxningsmatch på en monterad ring mitt i fontänen/dammen. Runtomkring fullt med folk, främst unga män och pojkar, som beskådade hur två kämpar slog och sparkade på varandra så att de båda hamnade i det sunkiga fontänvattnet. Jag, som har lite svårt för målmedveten hjärn-misshandel under etiketten "sport", förstår inte hur man kan tillåta den typen av ganska våldsam kampsport som ett slags öppet "familjeevenemang" mitt i Kungsträdgården!?
Någon instans som gjort en felbedömning?


P.S.
Som vanligt så kan Du klicka på bilderna för förstoring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar