tisdag 3 maj 2011

En tuff vecka...

...har inletts. Heldags programnämndsmöte igår - på charmiga Nalen i Stockholm City - då jag tackades av som programdirektor för KI:s biomedicinsk analytikerprogram efter 8 år. Förutom blommor så fick jag en presentcheck på ett vårdträd som jag ska införskaffa och plantera i min trädgård där det ska växa och spira som en påminnelse och symbol för "mitt" utbildningsprogram. Det är med blandade känslor som jag kliver av PD-uppdraget men efter 8 år så är det dags för nya friska krafter att ta över - och det finns det, det kan jag lova!

Blomsterkvasten fick följa med till Landstingshuset för budgetmöte med MP samma kväll (efter en tur förbi Skatteverkets kontor på Klara Vattugränd - deklarationen!). Ett tiotal ggr under kvällen fick jag frågan: Har du fått blommor?
Och lika många gånger förklarade jag att jag blivit avtackad efter att ha sagt upp mig från jobbet för att kunna ägna mer tid åt politiken. Alla gjorde stora ögon när de hörde det =0
tills jag förtydligade att det rörde ett av mina uppdrag på KI ;-)

Idag CKU-möte på KTC (Kliniskt TräningsCentrum) i Huddinge, därefter till Karolinska i Solna (Mikrobiologen), för att besöka student och handledare, därefter 3:ans buss till Landstingshuset för att från 16.30 tjänstgöra i landstingsfullmäktige (ersättare för Marie). På väg dit ringde Tomas och behövde ersättare men han lyckades visst kvitta ut sig senare.

Fullmäktigemötet hade hållit på sedan 10-tiden så en del ledamöter började se lite trötta ut. Efter någon timme klev jag upp i talarstolen för att tala för en motion (från 2009) som föreslog inrättande av resurscentrum för forskning och behandling av svårdiagnostiserade sjukdomar (t ex kroniskt trötthetssyndrom, elöverkänslighet).

Dagens "äldsta" motion var från 2007 (!) och visst funderar man över om Alliansen inte kunde snabba upp behandlingsprocessen.

Inför dagens möte hade det varit mycket strul med utskick och papper saknades ibland som underlag för beslut, framförallt under avslutande valärende då vi tvingades fatta beslut helt utan skriftligt underlag, enbart utifrån muntlig dragning av ordföranden. Enligt min bordsgranne så hade nog detta aldrig tidigare hänt, åtminstone inte under de senaste 20 åren.
Utan tvekan behöver rutinerna skärpas!

Imorgon onsdag ska jag föreläsa på en forskarskola för läkare som ska lära sig molekylärbiologi (genkloning etc). Känns lite konstigt eftersom MP ikväll motionerade om Stockholm som GMO-fri zon...

Efter föreläsningen ska jag till en SBU-konferens på Folkets Hus i City. Konferensen handlar om vårdens kunskapsluckor. Om jag har tur så träffar jag min svägerska där! Hon var med på utskicket av programmet.

Direkt efter konferensen ska jag tillbaka till Huddinge igen för att delta på IBL:s årsmöte. Jag har ju tidigare varit ordförande för IBL, de biomedicinska analytikernas yrkesorganisation, och känner ett starkt engagemang för att denna nationella förening med ca 7000 medlemmar överlever eller t o m frodas.

Efter årsmötet blir det till att skynda sig hem och i säng; Nästa morgon ska jag med 5-tåget (!) till Kristianstad för möte med alla landets biomedicinsk analytikerprogram. Mycket trevliga och givande tillställningar som jag kommer sakna framöver.

Fredag kväll kommer jag hem igen, förmodligen i form av en urvriden disktrasa...
I helgen ska jag måla vår nya friggebod. Hoppas att vinterkylan försvinner och vårvärmen kommer tillbaka. Imorse snöade det här i nedre Norrland. Brrrr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar