lördag 14 maj 2011

Budget, födelsedagsfirande, avtackning, konferens och skärgårdstur


Ja, det är nästan veckan i ett nötskal. Utöver jobb dagtid så har nästan samtliga kvällar varit intecknade.
Miljöpartiets stora landstingsgrupp träffas en gång i veckan nu för att ta fram ett grönt alternativ till alliansens budgetförslag. Alliansen föreslår bland annat en höjning av SL-kortet med 100 kr per månad (= ca 15% höjning). Inte nog med det, finanslandstingsrådet raljerar med att höjningen motsvarar endast tre påsar chips (?) vilket uppmärksammats på olika sätt under veckan. Se t ex följande överpedagogiska länk: slindex

(Miljöpartiet däremot vill SÄNKA avgiften för SL-kortet, i syfte att minska bilkörandet!)

Nåväl, efter en fri tisdagskväll med lite måleriarbete hemmavid så var det på onsdagskvällen dags att fira vår äldsta dotters 22-årsdag. E hade bjudit in till en härlig picknick, årets första, och vi hade definitivt vädrets makter med oss. Dessutom hade E gjort supergoda tårtor, en med krossad dajm och en med lemon curd. Mmmm!

Torsdagen ägnades åt att å Karolinska Institutets vägnar stå som värd för ett nationellt möte med HU2-nätverket. HU2 står för Hållbar Utveckling i Högre Utbildning. Någonting som faktiskt är inskrivet i Högskolelagen (se 1 kap. §5). Därefter slängde jag på mig en slips och pilade iväg till Röda Korsets Högskola där avgående rektor Ann Gardulf skulle avtackas. Där träffade jag Folke Snickars, dekanus på Kungliga Tekniska Högskolan som berättade att tillsättningen av den nya professuren i patientsäkerhet skulle vara klar i juni.
Blir intressant att följa.

Fredag morgon var jag tidigt uppe för att ta mig till Vår Gård i Saltsjöbaden för institutionskonferens. Bra och trevligt möte i en härlig miljö. Konstsamlingen är imponerande. Se min favorit på bild ovan. Det är en tavla från slutet av 1800-talet i fantastisk lyster, skapad i en teknik som kallas pietra dura. Med andra ord, den är gjord i ett slags intarsia-teknik med olika stenmaterial. Helt underbar!
Konstnären heter Giovanni Montelatici.
Jag rekommenderar ett besök till Vår Gård, gärna med guidad visning av konstverken.

Idag lördag kände jag mig aningen sliten och hade tänkt ta det lugnt, men istället så har M och jag haft fullt upp med allt som behöver göras hemma. Nu pustar jag ut framför Schlagerfestivalen (suck!) inför morgondagens skärgårdstur med landstingspolitiker från alla partier. Jag hoppas vi har vädrets makter med oss!

Apropå sclagerfestivalen (Eurovision Song Contest) så frågade jag M tidigare idag om finalen skulle vara i kväll. Jo, så var det. Efter 5 minuter så log plötsligt M och sa att hon blev glatt överraskad av att jag var intresserad av schlagerfestivalen.

???

Schlagerfestivalen!? Jag syftade ju naturligtvis på finalen i hockey-VM mellan Sverige och Finland! (som förresten är på söndag kväll, TV-sänd av en kommersiell kanal som vi inte har...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar