söndag 6 mars 2011

Underbara dagar i Väsby - Lördag



Härligt med vårkänning i luften. Både lördag och idag söndag tog jag mig ut på promenad. Jag känner fortfarande av stukningen som jag drabbades av när jag halkade på en isfläck - för en månad sedan?

Hursomhelst, igår tog jag en tur utefter Väsbyån nedanför Stora Wäsby.

I ån såg jag den sällsynta punkfågeln. Skämt åsido, jag är usel på att identifiera fåglar. Hjälp mig nån!







Äntligen kunde jag också på närmare håll studera vikingaskeppet som jag nyfiket sneglar på varje morgon, på väg till pendeltåget.


Intill Ladbrovägen upptäckte jag ytterligare en runsten som jag inte sett tidigare. En redig pjäs!

På en skylt intill förklarades att den nästan tusen år gammal inskriften lyder:
Ingrid lät göra ladbron och hugga stenen efter Ingemar, sin man, och efter Dan och efter Banke, sina söner.
På baksidan av stenen står:
De bodde i Runby och ägde där gård. Krist hjälpe deras själ. detta skall vara till minne av männen, så länge människor leva.

Man kan inte låta bli att undra över varför Ingrid överlevde båda sina söner. Fantasin sätts i rörelse av dessa tidiga väsby-bor.

Förresten, visste du att runalfabetet brukar kallas futharken, efter de första tecknen i detta alfabete?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar