söndag 27 mars 2011

Trygghetsspärrar!? Rena skämtet


I tidningen Dagens Samhälle fanns nyligen följande lilla notis:

"Nu ska "trygghetsspärrar" införas på alla tunnelbanestationer i Stockholm. Synd bara att det emellanåt gör så ont att gå igenom. SL tittar nu på vad de kan göra åt mjukvaran så att spärrarna inte ska vara lika brutala för våra resenärer. Det är inte meningen att våra resenärer ska skada sig."
...säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) till Sveriges Radio. Det tackar vi för."

Häromdagen läste jag en insändare där en mamma förespråkade öppna spärrlinjer istället för dessa aggressiva barriärer. Hennes lille son vägrade gå igenom spärrarna på egen hand, pga rädsla att bli klämd.

Tack och lov så inträffar klämolyckor ganska sällan. Desto vanligare är det att spärrarna är trasiga och avstängda eller strejkar så att växande köer av irriterade och stressade resenärer möts av ilsket pipande och röda kryss...

Öppna spärrlinjer används i många andra storstäder runtom i världen. Det innebär total avsaknad av spärrar och istället så är det resenärens ansvar att ha giltigt färdbevis när hon/han passerar en målad spärrlinje i t ex tunnelbanan. Annars blir det till att betala en kontrollavgift. I och med att man sparar in många miljoner genom att inte ha dyra datoriserade spärrsystem så kan man istället ha mer personal som på ett vänligt sätt kontrollerar färdbevis på tågen. Det ökar samtidigt trygghet och trivsel för resenärerna. Med andra ord, ett riktigt trygghetssystem!

Christer G Wennerholm & Co vill, till en kostnad av hundratals miljoner, införa dessa meterhöga spärrar överallt i kollektivtrafiken. Vill man verkligen att vi ska åka med tunnelbana och pendeltåg, eller försöker man stänga oss ute!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar