onsdag 2 mars 2011

Silvestris Vårdreformer i Stockholm - Del 1

Mer Sjukvård i Hemmet (MSiH)

Som jag nämnt på bloggen tidigare så ramlade min mamma (80+) och bröt foten för ett par veckor sedan. Hon drog sig för att söka vård. Ville inte besvära, men efter ett par dagar insåg hon att det inte bara var en stukning. Med mycket möda och smärta kom hon med min hjälp till akutmottagningen på St Görans sjukhus. Det tog några timmar för undersökning och röntgen och en fraktur kunde konstateras. All personal var effektiv, hjälpsam och trevlig. Mamma fick åka hem med glasfibergips och kryckor.
Redan inom någon dag skavde en vass kant av gipset och mamma var, med rätta, rädd att få bensår. Därför hjälpte jag henne återigen till St Göran. Hon fick nytt gips - och ett gåstöd som kändes tryggare än de rangliga kryckorna.
Redan dagen efter kände mamma att även det nya gipset skavde på ett oroväckande sätt, denna gång nedtill, på foten.
Nytt besök på sjukhuset. Denna gång, eftersom jag hade svårt att komma loss från jobbet, så följde min dotter med. Gulligt av henne.
Den alltid lika vänliga personalen såg nu till att gipset justerades på lämpligt sätt och mamma fick dessutom en rullator att ta med hem utan kostnad (!).

Vart vill jag då komma med denna historia ur verkliga livet? Jo, jag tror att vi måste satsa mer på sjukvård i hemmet. Det finns redan ett begrepp som heter Avancerad Sjukvård i Hemmet (ASiH). Denna bör utvecklas, både medicinskt, tekniskt och volymsmässigt = Mer Sjukvård i Hemmet (MSiH)!

Om mamma hade brutit foten 5-10 år (?) framåt i tiden så hade lämplig vårdpersonal med en portabel röntgenenhet kommit hem till mamma, kanske samma dag som hon ramlat.
Gipsning och efterkontroller kunde ske i hemmet. På så sätt hade mamma snabbare fått optimal vård och hon hade sluppit påfrestning av de upprepade resorna till sjukhuset.
Fördelarna är många. Jag är övertygad om att "MSiH" är nödvändigt för en väl fungerande hälso- och sjukvård i framtiden.
Kanske något att driva i landstingets Forskningsberedning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar