måndag 28 mars 2011

Meat-free Monday - ended with Chicken lives...

I DN:s nya bilaga, DN Världen, finns att läsa att en miljard av världens människor lever i svält. Samtidigt går hälften av allt spannmål till uppfödning av köttdjur.
Det, tillsammans med köttindustrins klimatpåverkan, är skäl nog att försöka minska på köttkonsumtionen t ex genom en "meat-free Monday".

Jag satsade på det idag - men när jag kom hem så hade M gjort kycklinglevergryta med svamp, lök och äpple. Jättegott! Jag får kompensera genom en annan köttfri dag i veckan. Om/när man nu äter kött så är det ju i alla fall bra att ta vara på så mycket som möjligt, t ex inälvsmat som tycks hålla på att försvinna ur det svenska köket?

Rubriken ovan? Chicken lives = Kyckling lever.
Dessa anglo-inspirerade särskrivningar kan ju vara ganska skoj (fryst kyckling lever, en rak apparat mm), men också irriterande om jag ska vara ärlig. Ibland har jag svårt att förstå vad studenterna menar i sina inlämnade rapporter, på grund av detta ofog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar