torsdag 10 mars 2011

"Kvinnoyrke" = skamlön!?

Häromdagen, den 8 mars, var det Internationella kvinnodagen. Synd att jag inte uppmärksammade den här på bloggen men jag uppmärksammade den IRL istället.
Egentligen är det på sätt och vis en skam att vi måste ha en sådan dag för att påminna om den ojämställdhet som fortfarande råder i världen, även i Sverige.

Apropå det så blev jag förbannad idag. Två av mina studenter knackade på och frågade försiktigt om de fick störa mig. Om några månader tar de examen efter 3 års universitetsutbildning och går ut i arbetslivet som färdiga legitimerade biomedicinska analytiker. Nu hade de börjat sondera möjligheterna till jobb. På stadens stora sjukhus, där ett drygt tusental biomedicinska analytiker arbetar, så behöver man nyrekrytera. Problemet är bara att man på sjukhuset förklarat för mina studenter att ingångslönen för nyexaminerade biomedicinska analytiker ligger på 20 500 kr/månad. Och att samma lönenivå gällde på alla kliniker.
Tjugotusenfemhundra kronor? Efter 3 år på universitet - med 6-siffriga studielån!
Är det för att det är ett kvinnodominerat yrke (knappt 10% män)?

Jag borde kanske försöka hålla mig lite neutral men jag erkände utan omsvep för studenterna att jag blev förbannad. Högre utbildning ska baske mig löna sig! Särskilt med tanke på att just biomedicinsk analytiker ser ut att bli det största bristyrket inom hälso- och sjukvården. Antalet annonser ökar nu successivt och nyligen kom rapporter om att man har svårt att rekrytera biomedicinska analytiker.

Som landstingspolitiker ser jag det naturligtvis som oerhört viktigt att vi har den kvalificerade vårdpersonal vi behöver, och personalen ska vara rätt avlönad och känna sig stolt, betydelsefull och uppskattad för det viktiga arbete man utför.
Med tanke på att mer än 60% av medicinska beslut såsom diagnos och behandling grundas på laboratoriemedicinska analyser så måste vi måna även om de biomedicinska analytikerna. Detta innan det är för sent och vårdkedjans kvalitet kraftigt försämras och patientsäkerheten urholkas.
Det går snabbt att rasera fungerande organisationer och strukturer, men det kan ta en evighet att återuppbygga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar