torsdag 27 januari 2011

Väsby Välfärd! Finns till för Dig - varje dag!

Igår påbörjade jag ett nytt engagemang. Det var första sammankomsten med Upplands Väsbys Produktionsstyrelse där jag är ny ledamot för MP. Under en helkväll fick vi politiker en informativ och rolig (åtminstone bitvis) presentation av den kommunala verksamheten som vår styrelse ska ansvara för: det nya gymnasiebygget (stjärnskottet Väsby Nya Gymnasium), för- och grundskola, kultur och biblioteksverksamhet, social omsorg för väsbybor med funktionsnedsättning och för äldre, samt hemtjänsten. Allt detta, och mer därtill, utgör Väsby Välfärd.

Sympatiska och, som det verkade, engagerade chefer redogjorde för framtidssatsningar men också problem i form av bl a ett ökande kostsamt överskott av skolplatser, ökat antal missbrukare, oroande många deprimerade tonårsflickor, samt en hemtjänst som tvingas genomgå något av ett personalpolitiskt stålbad. Det senare pga konkurrens från det stora antalet privata hemtjänstaktörer, vilket Alliansen åstadkommit? Jag vet inte, men hursomhelst så finns det mycket att snabbt sätta sig in i och försöka påverka i rätt riktning, för väsbybornas bästa. Förresten, det var intressant att notera att denna förvisso fullmatade informationskväll inte innehöll ett enda inslag från någon privat aktör. Jag undrar hur Produktionsstyrelsen ska relatera till de privata utövarna? Min grundinställning är ju att en ansvarsfull politiker inte forcerar igenom en privatiseringsprocess bara för sakens skull. Mångfald i välfärden kan vara bra, men då med måtta och eftertanke. I detta brister Alliansen gång på gång.

Hursomhelst, min ambition är att ge mig ut och besöka verksamheter men jag gör nog klokt i att försöka fokusera på de frågor där jag och MP verkligen kan göra något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar