söndag 9 januari 2011

Extrem kyla - och mänsklig värme!


Nu är julhelgerna över och ett nytt år har inletts. Det har ibland varit riktigt smällkallt i vinter, som mest faktiskt 27 minusgrader här i Upplands Väsby. Jag har som barn upplevt 50 minusgrader en vinter i mammas hemby Högland i Västerbotten. Då var man inte utomhus i onödan! Men 27 minus är inte fy skam det heller. Det är det kallaste jag varit med om i Stockholm. Enligt uppgift så ska det bero på den nordatlantiska oscillationen.

När jag skriver detta så har vi precis fått ett väderomslag och det har faktiskt börjat töa, för första gången på månader. Känns konstigt.
Nåväl, även om det har varit riktigt kallt utomhus så har det varit varmt inne; Helgerna har nämligen gett möjlighet till härliga, varma familjesammankomster, både med M:s skånska gren och med min norrlands-italienska gren, "La famiglia" (med förgreningar i Norge också!). Det är lätt att pga (upplevd) tidsbrist försumma släkt och vänner. I så fall är risken stor att man gjort en felprioritering. Det är ju dågarna med familj och vänner vi minns ;-)

Snart är det dags för mina första möten i landstingets forskningsberedning och i kommunens produktionsstyrelse. Det ska bli kul och intressant och för stockholmarnas bästa räknar jag med ett konstruktivt samarbete över partigränserna i båda sammanhangen.

Jobb, förtroendeuppdrag, relationer; År 2011 väntar ivrigt på att fyllas med ett värdefullt och minnesvärt innehåll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar