tisdag 4 januari 2011

Danska svinerier?



Ovan ser ni min egenhändigt tillagade julskinka som vi just har ätit upp det sista av. Jag är noga med att köpa svenskt fläskkött trots de enorma mängder billigt danskt fläskkött som vi har i våra köttdiskar. Jag är inte överdrivet protektionistisk. Inte heller är jag så naiv att jag inte tror att även svenska grisar far illa hos någon uppfödare.
Men det är nog ändå så tyvärr att de danska grisarna - ca 25 miljoner till antalet vilket är 10 ggr fler än i Sverige - fortfarande löper stor risk att utsättas för en behandling som bryter mot både lagar och etik.
Trots detta så hamnar enligt uppgift 40 000 ton danskt fläskkött på våra tallrikar bara för att den är några kronor billigare. Okej, det kan röra sig om en eller ett par tior mer per kilo, men var går gränsen för vad man - bokstavligt talat - kan svälja? Är det värt en insparad tjuga att äta fläsk från ett djur som kan ha fötts upp under vidriga förhållanden; endast stå-utrymme i boxen, fullt med dynga, kannibalism, piskad fram till slakt? Nej, jag tycker inte det.

Sverige har hårda regler för uppfödning vilket också gör att det svenska fläsket kostar mer att producera. Till dess att de danska uppfödarna på ett trovärdigt sätt kan visa att de föder upp grisar på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt så fortsätter jag bojkotta det danska fläskköttet. Och många med mig, men tyvärr inte tillräckligt många - än så länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar