onsdag 15 december 2010

Första fullmäktige - Första anförandet!


Jag är ju nybliven förste ersättare för Tomas Eriksson i Stockholms Landstingsfullmäktige. Dessutom andre ersättare för Marie Åkesdotter. Till min förvåning fick jag redan idag hoppa in och tjänstgöra eftersom Marie hade förhinder från eftermiddagen. Just idag då landstingsbudgeten för 2011 skulle beslutas!
Det innebar att jag avlöste henne inför den avslutande delen då fullmäktige debatterade Landstingsstyrelsens allmänna delar såsom bemanningspolitik etc.

Jag fick direkt kliva upp i talarstolen och hålla ett anförande där jag pekade på Alliansens defensiva och osolidariska satsning på att låta omvärlden försörja oss med kvalificerad sjukvårdspersonal. Detta har jag ju i Dagens Medicin publicerat ett inlägg om, nämnt på bloggen förra veckan.

Apropå omvärlden, på bilden ovan från Landstingssalen syns på högra väggen röstresultattavlan framför EU-fanan. Bakom den Sveriges flagga och därefter FN-fanan.
Det är lite ironiskt eftersom det ofta känns som att Alliansen glömmer bort att Stockholm faktiskt är en del av världen!

Avslutningsvis lite förhandsskvaller;
Miljöpartiet har valt mig till representant i landstingets Forskningsberedning.
Jag avvaktar slutlig bekräftelse och första kallelsen. Det känns oerhört viktigt och ska bli mycket intressant att i det forumet få bidra till stärkt forskning och utveckling - samt utbildning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar