fredag 3 december 2010

En felaktig privatisering av vården hämmar utvecklingen

I Dagens Nyheters Ekonomidel kan man idag läsa att Bantad vård hotar tillväxten.
För en miljöpartist så är ju ordet tillväxt lite komplicerat, kanske beroende på hur man definierar det.
Om vi bortser från det så kan det hur som helst ses som problematiskt att bristande samarbete mellan vården och medicinteknikföretagen hindrar företagen från att växa (och bidra ytterligare till vården).
Stig Nyman (KD), forskningslandstingsråd, är som sig bör, bekymrad.

En sak som inte nämns i artikeln och som jag anser att Stig Nyman & Co missat helt är att det inte bara är en slimmad vård som (ev) bidrar till problemet. Jag ser ett tydligt samband mellan en forcerad privatisering av vården utan hänsyn till att de nya, privata vårdgivarna faktiskt också måste åta sig ett ansvar för forskning, utveckling och utbildning (FoUU). För det krävs naturligtvis incitament!

Jag tycker själv att mångfald i vården kan vara bra och utvecklande, men då kan man inte strunta i, eller glömma bort, FoUU-verksamheten. Det är något som jag envist ska påminna om under min tid som politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar