måndag 8 november 2010

Pendeltåget försenat - som vanligt...




Som sagt, jag är tillbaka i Sverige igen efter en vecka i Hanoi. På ditresan mellanlandade jag i Bangkok och passade då på att ta en tur i staden. Jag imponerades av den spårbundna trafiken med snabbt, modernt pendeltåg från flygplatsen och sedan byte till Sky train som ovanför den intensiva biltrafiken sträckte sig i olika riktning över hela innerstaden.


Även i Hanoi rullar trafiken på, även om den präglas främst av det enorma antalet motorcyklar. Ett sky train är kanske ett måste så småningom.







Nåväl, när jag i morse i vanlig ordning skulle ta pendeltåget från Upplands Väsby till kontoret i Flemingsberg så var det som vanligt förseningar. Detta pga väntan på grön signal och senare en dörr som strejkade. Snart är det fler dörrar som, med välbekant röd etikett, är avstängda än som är öppningsbara...

Vart vill jag komma med detta? Jo, att Stockholm, Europas miljöhuvudstad, en högteknologisk välmående stad i ett av världens rikaste länder SKA ha en kollektivtrafik av högsta kvalitet! Så är inte fallet idag, och det avhåller folk från att resa kollektivt. Det är inte acceptabelt och det måste vi göra något åt!
Jag vill verka för att stockholmarna ska ha högsta förtroende för kollektivtrafiken och att de som köper ett månadskort ska belönas med snabb, trevlig och miljövänlig transport genom stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar