söndag 10 oktober 2010

Politik utan politik?

I veckan läste jag i DN en intressant nutidsanalys av den slovenske filosofen Slavoj Zizek: Så blev rasism Europas nya mainstreamideologi.

Zizek konstaterar bl a "den samtida omvandlingen av politik till expertisens administrationskonst, som politik utan politik".

I min egen begynnande politiska bana så undrar jag hur en disträ lektor som jag ska klara att svänga mig med statistik och procentsatser så som "proffspolitikerna" gör ;-)

Å andra sidan tolkar jag Zizeks observation ovan som en bekräftelse på min egen känsla av att politiken - framförallt den förskräckliga mainstream-genererande blockpolitiken - blir allt fattigare på sann, visionär ideologi. Idag tycks politiken vara överlag präglad av expertisens aldrig sinande procentsatser, med ett fuktat finger i luften.



Är det så att den tid då ideologierna tydligt argumenterade och kämpade mot varandra har passerat, och vi idag bara kan få en skymt av detta i backspegeln?

Zizeks ursprungstext finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar