söndag 3 oktober 2010

Fartblinda avknoppningar

Regeringsrätten har fastslagit att Stockholms Stads avknoppningar är olagliga. Man tror inte det är sant att hemtjänsten i Vantör sålts ut för 69 500 kr (sextioniotusenfemhundra kronor!) när den värderas till tiotals miljoner och har gett minst 4 miljoner kr i vinst första året efter avknoppningen. Heder till min partikollega Jonas Eklund (MP) som anmälde denna utförsäljning. Liknande utförsäljningar har skett på många håll, bl a i min egen hemkommun Upplands Väsby.

Missförstå mig rätt; Jag har inget emot alternativa driftformer av vård, skola omsorg. Det kan naturligtvis vara bra att bryta monopol och personalen kan säkert vara utmärkta ägare av den verksamhet de bedriver. Men eftersom dessa verksamheter drivs av våra skattemedel så anser jag att merparten av pengarna ska gå till just verksamheten, inte hamna i ägarnas fickor.

När politiker av ideologiska skäl säljer ut äldrevård eller skolor i raketfart på ett obetänksamt sätt - och för en spottstyver - så är det i praktiken våra gemensamma tillgångar som man skänker bort. Och då förblir de förlorade, om vi inte tvingas köpa tillbaka dem. Vem ställer dessa politiker till svars för detta?

En av de viktigaste sakerna för mig som framtida landstingspolitiker är att se till att vi inte gör oss av med verksamheter på ett sätt som vi bittert får ångra.
Skattemedel och våra gemensamma tillgångar ska alltid hanteras varsamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar