måndag 6 september 2010

Tro, hopp och Missionskyrkan

Igår söndag var jag och några andra lokalpolitiker inbjudna till Missionskyrkan i Upplands Väsby för att diskutera politik och svara på frågor. För mig som relativt "grön" partimedlem och samtidigt ganska nyinflyttad i kommunen så var det en stor utmaning. Jag kunde nog ha gjort en bättre insats men fick ändå förvånansvärt positiv respons från många av församlingsmedlemmarna.

Det var ett både trevligt och föredömligt initiativ av Missionskyrkan att bjuda in politiker till samtal på detta sätt. Jag ser mig inte som religiös, men jag är obotlig optimist när det gäller att tro på människans godhet och jag är full av vördnad för livets mirakel. Det är ingen tvekan om att människan behöver ha något att tro på, att finna förtröstan i. Det kan vara en religion, det kan vara en politisk inriktning eller något annat. På det viset kände jag igår en slags samhörighet med församlingsmedlemmarna; På samma sätt som dom står upp för sin tro, på samma sätt ska jag stå upp för att värna de gröna värdena och en hållbar utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar