måndag 5 juli 2010

Sommar, sol, Almedalen o lästips

Idag börjar semestern - nästan i alla fall. Imorgon en snabb sväng till KI för att underteckna ytterligare några examensbevis till nyblivna biomedicinska analytiker. Mig veterligt så har i princip alla som vill, fått jobb. Inte undra på, med så ljusa arbetsmarknadsprognoser för denna yrkesgrupp.

Imorgon ska jag operera bort en visdomstand. Inför det så styrkte jag mig idag med en öl tillsammans med en gammal gymnasiekompis, B, som jag inte träffat på - ca 20 år?
Timmarna bara rann iväg när vi betade av både gamla minnen och allt som hänt de senaste decennierna. Riktigt kul! Vi ska nog försöka hitta fler klasskompisar från förr, kanske till en större träff i höst. Nostalgitripp!

För övrigt så ser jag nu fram emot ledighet och lata dagar med mycket läsning. Just nu kan jag varmt rekommendera boken "De omänskliga" av journalisten Torbjörn Nilsson. I den ger han en mycket intressant, men inte helt vacker, bild av politiken utifrån affären med folkpartisten som olovandes loggade in på socialdemokraternas sapnet, samt turerna kring FRA-lagen. Jag kan avslöja att lögnen och ljugandet avhandlas i boken, både ur politiskt, religiöst och evolutionärt (!) perspektiv. Som nybliven (eller blivande) politiker så kan jag inte låta bli att undra vad jag gett mig in på...

Nåväl, ytterligare lästips är från tidningshyllan:

Modern Psykologi (För dig som tänker, jo den har faktiskt det som underrubrik); majnumret finns fortfarande att köpa, i vilket Smarta Maria (Wetterstrand) intervjuas och analyseras. I samma tidning finns faktiskt en artikel om hur politiker ljuger, skriven av - Torbjörn Nilsson.

Arena, nr 3 Juni, där en hoper opinionsbildare förklarar hur de rödgröna rent valstrategiskt ska kunna vinna valet. Göran Greider tycker t ex att de rödgröna ska lyfta de framtida ödesfrågorna: Social jämlikhet samt Klimatfrågan. Inte helt fel om man frågar mig. Jag säger bara: Jämlikhetsanden!

Effekt nr 3-4, där Gustav Fridolin ger sin bild av de shoppingtokiga (?) 80-talisterna. Likaså presenteras "klimatförnekarna", de som vill få oss att inget göra.

God sommarläsning!

Förresten, Almedalen?
Kändes bara rätt att nämna just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar