fredag 16 juli 2010

Havsbris i Roslagen och NKS-yttrande till Kammarrätten



För tillfället njuter jag och M av svalkande havsbris i närheten av Grisslehamn. Inledningen av min semester har jag bl a ägnat åt att inkomma med ett yttrande till Kammarrätten med anledning av min tidigare begäran om hävd sekretess enligt offentlighetsprincipen av hela underlaget rörande Nya Karolinska Solna (NKS). Mitt yttrande skulle vara inne senast idag 16 juli. Detta som svar på Landstingsstyrelsens och SLL:s chefsjurists senaste yttrande som återigen upprepar att sekretess är nödvändig för att få till en bra financial close (dvs slutliga finansiella villkor). Eftersom financial close genomfördes redan 30 juni så känns det argumentet lite överspelat. Då återstår bara Landstingsstyrelsens argument att sekretess måste kvarstå för att inte projektbolaget ska lida skada.
Jag tycker det är en missriktad omsorg. Med tanke på hur viktigt NKS är för Stockholms framtida sjukvård, med tanke på den oerhört långa avtalsperioden som SLL binder upp sig på (30 år), med tanke på de många miljarder affären kostar så vore det bättre om vi medborgare, väljare och skattebetalare hade full insyn i avtalet, helt i enlighet med den offentlighetsprincip som annars är unik just för Sverige.

Hursomhelst, mina förhoppningar att verkligen få sekretessen hävd är mycket små, även om jag tycker att jag har en del argument för det, speciellt rörande Skanskas partner Innisfree. Jag återkommer till det senare här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar