lördag 19 juni 2010

Maskrosor och maskrosbarn


Maskrosen är ju Miljöpartiets symbol, obändig i sin livskraft och mångfald. När den blommat över så sprids de små helikopterfröerna likt idéer, memer, i alla riktningar. Så sprids också den gröna ideologin, för en bättre värld.

Vad är då Maskrosbarn? Jo det är en ideell förening som stöder ungdomar med föräldrar som är psykiskt sjuka eller missbrukar. Föreningen startades av Therese Eriksson och Denise Madsen. Det är en viktig verksamhet där barn och ungdomar kan få stöd, och inse att det faktiskt är fler som växt upp under liknande, ibland mycket svåra förhållanden.

Min egen pappa dog för 18 år sedan. Luigi, eller Gino som han kallades, föddes i Neapel i Södra Italien 1915. Han hade en ganska tuff uppväxt under påvra förhållanden. Hans egen pappa dödades under mystiska omständigheter när Gino fortfarande var en liten pojke. Gino fick inte gå länge i skolan utan tvingades tidigt bidra till familjens försörjning. Som ung man rekryterades han till att kämpa i Spanska inbördeskriget och därefter i Andra världskriget. När han så småningom fick nog av krigets vansinne så deserterade han. Det var nära att han blev dödad av tyska soldater men han lyckades fly och hamnade med tiden i Skandinavien. Där träffade han min mamma på en sommardans på Skansen, det sa "klick" och resultatet av den kärlekshistorien sitter nu och skriver dessa rader.
Min pappa var en kärleksfull och omtänksam far. Samtidigt så bar han på hemska krigsminnen som skadat honom psykiskt för resten av livet. Min pappas psykiska sjukdom präglade delvis min uppväxt, men jag kan inte påstå att det varit enbart av ondo. Jag är övertygad om att det gett mig kunskaper och erfarenheter som jag, med facit i hand, inte skulle vilja vara utan.
Följaktligen kan jag identifiera mig med Maskrosbarnen. Jag stödjer deras viktiga arbete. Gör det du med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar