fredag 18 juni 2010

Man ska sluta på topp

Imorgon är det kärlekshysteri i min fantastiska hemstad Stockholm - Love Stockholm.
Då gifter de sig - om Daniel inte får kalla fötter...
Men det tror jag knappast.
Som obotlig romantiker gläds jag verkligen med kronprinsessan som verkar vara en stark, intelligent och självständig kvinna som har funnit sin drömprins, en prins av folket.
I grund och botten anser jag att det är en förskräcklig princip att vår högsta statschef ärver sitt ämbete. Varför inte likadant med statsministern? Eller chefen på ditt jobb?
Samtidigt tycks det vara ett märkligt faktum att de få och små monarkier som finns kvar i världen har en anmärkningsvärd politisk stabilitet. Jag ser faktiskt fram emot när Victoria får ta över tronen efter sin far. Ju förr desto bättre. No offense Carl Gustaf!
Jag är övertygad om att Victoria, med Daniel vid sin sida, kommer göra ett utmärkt jobb som regent och statschef. Dessutom är jag övertygad om att Victoria blir vår sista regent, vår grande finale i svensk monarki. Då, 20, 30, eller 40 år in i framtiden får vi vänja oss vid att välja president istället. Republiken Sverige. Förmodligen på gott och ont, men helt i enlighet med en sann, modern demokrati.
Ingen har sagt att det ska vara lätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar