fredag 2 april 2010

Påskfirande med kärnfamiljen

Det är långfredag och behagligt loja förberedelser att fira påsk med familjen. Nåja, åtminstone delar av den. Numera är det en utmaning att samla alla de utflugna barnen så det där med kärnfamiljen är relativt.
Förresten, apropå kärnfrågor;
I början av det här året skrev jag ett inlägg om kärnkraften efter att från Helsingör, Danmark, ha fått syn på kärnkraftverket Barsebäck tvärs över sundet.
När jag i söndags reste hem från konferens i Warszawa så mellanlandade jag i Köpenhamn. Under inflygningen så njöt jag av utsikten genom flygplansfönstret och eftersom jag är barnsligt förtjust i att fotografera så tog jag fram kameran för att plåta Öresundsbron från några tusen meters höjd. Helt oväntat så såg jag plötsligt en välbekant kontur igen.


Det var Barsebäck, denna gång sedd högt uppifrån luften. En bra påminnelse om den kampanj för bra och säker energi som Miljöpartiet driver just nu.
Barsebäck är ju inte längre i drift utan nu ska man under ca 20 års tid avveckla och riva det. Inte undra på att kärnkraftverk är så dyra att t.o.m. kommersiella intressen avråder från att bygga nya. Det var CitiBank/CityGroup som i höstas presenterade en rapport som tydligt visade att det ekonomiskt kan vara rena självmordsuppdraget för ett företag - hur stort det än är - att finansiera ett kärnkraftverk. Det innebär som vanligt att du och jag som skattebetalare ska ta hela risken för denna typ av mångmiljardinvestering. Dessutom tar vi risker ekologiskt och hälsomässigt för tusentals år framåt med tanke på strålning, radioaktivt avfall med mera.

Nä, läs istället på MP:s hemsida om framtidens säkra och gröna energi. Dessutom, jämför bilden ovan med den bokstavligen himmelska synen av danska vindkraftverk som jag fotograferade vid samma tillfälle. Vilken skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar