måndag 26 april 2010

Skärgårdstur med säl, havsörn och medvind för MP

Efter en härlig valkickoff på lördagen - som faktiskt var så rolig och peppande som man bara kunde önska - så var det idag dags för en skärgårdskonferens med Miljöpartiets landstingspolitiker (etablerade och några blivande) samt några av de fantastiska medarbetarna på kanslierna.
Under strålande vårsol styrde Cinderella I ut från Strandvägskajen med oss samt ett hundratal ornitologer och kameraexperter. Med min lilla kompaktkamera så kände jag mig tämligen amatörmässig när de flesta andra manövrerade rena Hubble-teleskopen:

Nåväl, så småningom nådde vi yttre skärgården där vi siktade både säl och havsörn. Fantastiskt! Vi gick också ganska nära en skarv-koloni:

Skarvarna är ju inte särskilt populära men vår utmärkte guide Henrik Waldenström förklarade att havsörnarna ökat i antal tack vare dessa eftersom de trots sitt utseende smakar gott, åtminstone för en örn.
Vi gjorde ett strandhugg på Bullerö där vi besökte Bruno Liljefors jaktstuga och ateljé. Inredningen påminde kanske på olika sätt om historiska gäster som Albert Engström och Anders Zorn (klicka på bilden för att förstora).



Apropå Zorn så hittade jag under min lilla rundvandring på ön Zornviken. Kan det tänkas att någon av hans badnymfer stod modell just i denna vik?

I så fall var det förhoppningsvis senare på året eftersom det nu fanns en del snö kvar och ganska kyliga vindar svepte in från Östersjön. I en bergskreva hittade jag smältande snö som såg ut som en dödskalle, åtminstone i mina fantasifulla ögon.

Hemresan ägnade vi till största del åt att diskutera aktuella frågor i det rödgröna samarbetet samt våra tankar och funderingar om organisation och prioriteringar efter valet i september. De ständigt positiva opinionsundersökningarna ingjuter gott mod i oss alla och, även om man inte ska ta ut någon seger i förskott så kommer detta bli ett val då Miljöpartiet kliver ett rejält steg framåt mot en framtida position som ett av Sveriges största och mest inflytelserika partier. Det är då ett kvitto på att en betydande andel av de svenska väljarna delar vårt engagemang för ett Hållbart Sverige och ett Hållbart Stockholm. En härlig känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar