onsdag 7 april 2010

Ge blod - Ge liv!


Igår tisdag var jag och lämnade blod när blodbussen fanns på plats utanför Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. "Tappning nr 78" för min del fick jag veta innan jag la mig på britsen. Inte illa. Några minuter senare var det klart och jag hade återigen räddat liv. Dessutom fick jag i vanlig ordning en present. Jag valde Alex Schulmans bok Skynda att älska som man ju hört en hel del om.

Visst är det toppen med blodbuss som kan dyka upp på olika ställen i stan. Samtidigt är jag fundersam över att alltfler fasta blodcentraler stängts vilket, åtminstone både M och jag upplever att det har gjort det svårare att lämna blod. Det sägs ju att politiker inte behöver ha svar på allt. Det är viktigare att ställa rätt frågor. Jag är definitvt nyfiken på att se om stängandet av blodcentraler har påverkat blodtappningsfrekvensen negativt. Nåväl, för den som vill veta mer om blodgivning så finns det en särskild webbplats, bliblodgivare.nu

Avslutningsvis måste jag ge en eloge till den fantastiska personalen på blodbussen. Ärligt talat så är det inte någon toppmodern arbetsmiljö de agerar i. Jag vet att jag i flera inlägg tjatat om min resa till Warszawa, men jämfört med den blodgivarbuss jag såg där (se bilden) så tedde sig bussen i Huddinge som en antikvitet. Desto större skäl att lovorda personalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar