måndag 5 april 2010

EU - Fredsprojektet!



Som framgår av min blogg så har jag den senaste månaden varit på resa både till USA och till Polen. Det är nästan uteslutande i tjänsten jag reser utomlands. Det ser jag som en stor förmån eftersom jag träffar nya människor och får lära mig nya saker om vår gemensamma värld, om människors vardag, om kultur och politik. Jag tror faktiskt att jag själv ibland bidrar till lite ny kunskap ute i världen också.

I Texas för en månad sedan fick jag frågan från en kollega och vän, hur vi i Europa och Sverige ser på USA egentligen. Skrattar vi åt USA och amerikanerna? Det var en öppenhjärtig och nästan rörande fråga som överraskade mig. Jag försökte besvara på ett lika ärligt och samtidigt respektfullt sätt. Jag passade på att berätta om Jämlikhetsanden men det tycktes inte falla i så god jord är jag rädd.

I Warszawa, som jag besökte för första gången för någon vecka sedan, fick jag en ny förståelse för vilka vedermödor warszawaborna genomlidit och vilken fantastisk återuppbyggnad de åstadkommit av en närmast sönderbombad huvudstad. Med rätta är de stolta över detta.
Då jag fotograferade ett krigsmonument utanför Högsta Domstolen så kom en äldre man fram till mig och började berätta. Jag visade tydligt att jag inte förstod polska men han berättade ändå mycket engagerat, kanske om sina krigsupplevelser. Efter några minuter avslutade han sin berättelse och vi tog artigt adjö av varandra.

Europeiska Unionen (EU) har tidigare varit en laddad fråga inom Miljöpartiet men i likhet med de flesta av dagens miljöpartister så är jag en varm anhängare av både globalisering och av EU där det senare i första hand är att se som ett fantastiskt fredsprojekt utan like. Däremot inte sagt att allt är frid och fröjd. Nej, det finns massor att förbättra både i hur EU fungerar och i hur globaliseringen tar sig uttryck. Det är därför det är viktigt med politik, demokrati och inflytande.

Högt över den polska huvudstaden (drygt 230 meter) reser sig Kulturpalatset som en påminnelse om kommunistiskt förtryck i det förgångna; Det var en "gåva" från storebror Sovjetunionen. Som synes på bilden ovan så finns i dagens Warszawa impulser även från andra sidan Atlanten. Hard Rock Café, McDonalds, KFC, Starbucks. Även det kan kännas som en invasion ibland, oavsett var i världen man befinner sig. Men naturligtvis en fredlig sådan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar