torsdag 22 april 2010

Boktips inför Världsbokdagen

Den 23 april är det Barnens dag i Turkiet - men också Världsbokdagen. Det har blivit allt viktigare för mig att vid sidan av jobbdokument och facklitteratur även få läsa skönlitteratur. Just nu håller jag på att avsluta "Cheeta, Mitt liv", en förvånansvärt intelligent och rolig biografi och satir över Hollywoods guldålder. Åtminstone för att vara skriven av en schimpans! Snuskiga detaljer avslöjas om Johnny Weismuller & Co.

För att fira Världsbokdagen funderar jag på att införskaffa "De omänskliga" av Torbjörn Nilsson. Det är DN:s Ulrika Kärnborg som återigen skrivit en bokrecension som gjort mig mycket nyfiken, särskilt i min nya roll som politiker.

Förresten, var har jag fått all information om den 23 april? Jo, från Mångkulturella almanackan. Ett måste för den som vill veta när Eid Al Fitr infaller, liksom det persiska respektive kinesiska nyåret. I ett alltmer mångkulturellt Sveige kan det vara bra att vidga vyerna lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar