onsdag 24 mars 2010

Warszawa och bristyrke nr 1!

Klockan har passerat midnatt. Jag hinner få några timmars sömn innan jag ska resa till Warszawa. Där ska jag på en konferens beskriva hur jag på uppdrag av Socialstyrelsen bedömer ansökningar om biomedicinsk analytiker-legitimation från personer med utländsk examen. Det kan bli en intressant konferens där vi ska diskutera framförallt EU-Direktiv 2005/36/EC som handlar om erkännande av utländska yrkesexamina. Men det ska framförallt bli roligt att för första gången se Warszawa.

Apropå biomedicinsk analytiker så kan jag inte låta bli att länka till Högskoleverkets årliga arbetsmarknadsprognos som förutspår en enorm brist på biomedicinska analytiker inom 10-15 år. Med tanke på att 70% av alla medicinska beslut (diagnos, behandling) fattas med hjälp av laboratoriemedicinska analyser, oftast utförda av just biomedicinska analytiker, så kan man bli lite bekymrad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar